Saturday, August 21, 2010

18072010

Air mata ku bergenang lg mlm nie...sedih teringat arwah abah...alfatihah

18/07/2010
Pe bising2 pagi nie..aduhhhh...aku tgk jam baru kul 8am...


mak : da, bangun bw abah g klinik
aku : nape mak
mak : abah nie, dh diam xbercakap...jatuh kt depan td..pening katenye
(masa nie abah dh ok skit, leh bcakap dgn elok stlh diurut2 bdnnye oleh mak aku)
abah : abah xpa2, jgn riso..bw abah g klinik je
(abah aku mmg takot g hosp, xsuke katenye..wat pengetahuan sume abah aku mmg de darah tinggi, tp still mkn ubat mcm tue jela)

aku pun mand2 siap2 g bw abah ku ke Klinik Permai ..selessai aku daftarkn sume urusan, name abah pn d panggil msk, aku msk skali bersama2 abah dalam bilik dokto

doktor : nape encik
abah : sy rs pening..darah naik kot (abah aku dh dpt mengagak darahnye naik mgkin terase sndiri badannye kurang sihat)
doktor : darah naik tinggi nie pakcik, atas 210 bawah 120...kalo g hosp kene tahan wad nie (aku nmpak wajah abah berubah, mmg abah xsuke g hosp, aku xtau pe yg abah takotkn, mgkin de sejarah silam yg mungkin menakotkn bg abah)
abah : yeke doktor (abah dgn nada yg sikit sugul wp abah mgkin dah tau darahnya naik)
aku : abis tu mcm mane doktor (aku mdengar penjelasan doktor yg mengatakan bahawa kalo darah tinggi yg tinggi sgt akan menyebabkan strok...Subhanallah jauhkan la..detik ati aku..aku kene kuat semangat, naikkn semangat abah supaya abah xrasa down)

setel mengambil ubat abah, aku bawa abah blik umah...ingat nk suruh abah makan ubat dulu pastu baru g hosp lak chek cmne...dlam 20minit duduk rehat umah, abah jd semula mcmana pg td..Subhanallah...
mak dh urut2 bdn abah, aku dh blur xtau nk wat pe, aku tgk mata abah dh naek turun, naek turun...badan abah dh lembik skit, pastu abah ckp dh xbape betul (terlo kate org perak)...

aku dgn dada yg mcm xde nafas, berlari ke rumah jiran Pakcik Zahari untuk bawak abah g hosp, tp Pakcik Zahari xde..mgkin xde rzeki abah utk dpt gunakan tenaga Pakcik.Tp alhamdulillah bininya ada, Cik Zaimah nurse tau skit selok belok sakit2 nie..Cik Zaimah dtg tgk, die ckp cpt g  hantar hospital, darah tinggi sgt nie takot kene strok (nie kali ke 2 aku dgr pasal strok)....kebetulan akak aku pn de kt umah, aku pimpin abah msk kete, g hospital Batu Gajah dgn mak skali

sampai hosp aku uruskan pndaftran msk abah aku, abah d bawa ke kecemasan, (dlm hati jgnla de pe2 yg berlaku, aku masih lg memerlukan dorongan, kekuatan dan kasih seorg abah)..aku tgk abah terbaring msk air (sedih aku tgk abah), yg akak aku td dh nangis2 sejak dlm kete smpai pjalanan ke hosp..mgkin akak aku sedih sgt...aku wp xkuat, kene wat2 kuat sbb dh akak aku nangis, akan aku nk nangis..aku kuatkn semangat, msk jumpe abah (wp tanpe kebenaran )abah ckp abah ok..

Dalam 40minit slesai msk ubat, abah d tolak ke wad 5 Hosp Batu Gajah (trime ksh pd Abang Arip-abg iparku- yg tolak kerusi roda abah msk wad smpai naekkan abah ke katil)..Wad 5 nie wad 3rd class, jd open la nk tuka wad xleh sbb ari ahad kene tgg ari isnin doktor pakar chek dl, br leh tukar wad 2 (2nd class la) nk guna GL, GL pn xde sbb ari ahad kene tgg sok gak isnin g skolah minta pejabat..tu pn aku xtaula dpt ke x GL nye, try tanyela sok ari..

Ble abah dh msk wad, aku tepon abgku yg sulong, ckp abah msk hosp, darah tingginya naek..sbb aku mengenangkn abang aku nie sulong, jd aku call la jugak.ingatkn xmau call, sbb ari ahad lg pn jauh, sok dh skolah.cian lak nk blik, mak pn ckp xpyh sbbnye tgk abah ok..

Abah suh mak blik dl, biar aku jg abah sbb cian tgk mak aku, lgpun aku de leh tgk2kn.aku suh mak siap2kn brg keperluan abah sbb abah dh kene tahan wad, tmbh2 lak waktu mkn tghari dh abis kene tgg ptg, abah xmkn lg..mak blik siap2 brg keperluan dgn msk utk abah..aku jg abah

sedih time nie ble abah nangis, die sdih sbb msk hosp..aku pn nangis gak tgk abah nangis..mak pn nangis same..kebetulan Yoep Usop dtg, abah control skit nangis die..aku pujuk2 abah, aku bg kate semangat kt abah, abah ok skit...kate abah, tgnnye sakit kene cucuk jarum..mak dgn nada tenang bgtau skit je, nk bg ubat msk bdn kurangkn tingginya darah tinggi abah tue...sbln mak dgn Yoep Usop balik, Yoep Usop pesan kat aku suh tenangkn abah, usap2 blakang abah, bace2la pe yg patot...abah cube lelapkn mate

setiap 10 minit nurse dtg chek tekanan darah, still xtrun2 lg..kejab trun kejab naek tp still 200 above.(dalam hati, cptla trun tekanan darah abah nie, riso pe2 jd kat abah, wp aku kene bsedia pe juge kemungkinan yg akan blaku)tabahkah aku????

Xsampai abah rehat 20minit, kwn baeknye dtg..Ustaz Leman, aku yg bg msg kt Ustaz Leman kate abah msk hosp, abah skali lg nangis kemudian ditenangkn oleh Ustaz Leman.. xlama kemudian, makanan utk abah smpai..(xsilap sup sayor, ayam goreng dgn ikan kot xbape pasti)..aku hidangkn dpn abah, aku carik2kn ayam dgn ikan  bg abah mudah mkn..alhamdulillah..aku lap2 bdn abah dgn tuala and sabun yg mak aku bekalkn,terase sejuk skit badannye kene air agaknye...

Sejam kmudian abah sulongku yg aku call td sampai, dr bkt beruntong..tkejot katenye terus blik Batu Gajah..cadangan asal nk ke Wangsa Maju umah makcik ku, dgr aku call trus drive blik..aku ckp leh x jg abah jab, aku nk blik jab mand sume sbb mlm aku nk jg abah..aku pk biarla aku blik jab, iron baju siap2 tok g skolah sok, dalam kul 530 pg sok aku blik la, siap2 g skolah tukar lak dgn mak aku..nant aku blik skolah, pas anta mak blik umah aku lak jg abah (perancangan aku la)...

aku blik umah, akak2ku, akak ipar ku sume anak2 sedare g lawat abah sbb dh leh time lawat, bdk2 leh msk..aku blik ingat nk lelapkn mate jab, leteh..tp aku kuatkn semangat mand2 trus iron bj tok g skolah sok..takot kelam kabut (keje skolah aku xsiapkn lg, tp xpe leh wat mlm kang kt hosp time jaga abah 2 in 1 kata aku)...

dalam 830pm aku g hosp blik, bw kete sndiri sbbnye senang pg sok nk blik umah..tuka dgn abg sulongku, leh die gerak blik bkt beruntong lgpn sok skolah,cian lak kn..biarla aku dekat xpe..abah nk air teh, aku bancuhkn..mgkin dh biase pkene air panas ptg2, arini xde lak, mlm pn jd la..pas abah minum, abah lene aku meneruskan misi menyetelkan buku ringkasan mengajar aku yg dh 2 minggu aku xhantar..hehehe...setal ringkasan, aku buke notebok seb baek de brukban aku main facebook.sempat lg aku berfacebook sbbnye abah dh lene..dlm kul10 lebeh cmtu, Abang Yang aku dgn Adik aku dr Melaka sampai..alhamdulillah..aku xbgtau diorg pn ckp abah msk hosp, sbb dior jauh..(rupe2nye abang sulong aku yg bgtau, die tepon sume adik beradik suh blik)..kate adikku mlm nie biar die jg, tp die nk blik jab dlm kul12 die dtg, nk blik umah jab jumpe mak aku..(smpai2 trus diorg ke Hosp)..aku pn xckp pe, dh adik nk volunteer, alhamdulillah...(mgkin die tgk aku pmpuan, mlm2 lak tue wad lelaki-alhamdulillah allah pmudahkan)...

No comments:

Post a Comment